Microsoft zapowiada DirectX 12

Minęło już trochę czasu od premiery ostatniej większej aktualizacji graficznego API z okienek, czyli DirectX. Aktualnie najnowszą wersją jest 11.1, która pojawiła się wraz z Windows 8.0. Wcześniej było jedenaste wydanie opublikowane razem z Windows 7 i w końcu wypuszczone także dla Visty (która z kolei na rynek dotarła z niezbyt popularną wśród producentów gier wersją dziesiątą). Teraz Gigant z Redmond zapowiada dwunastą edycję. Jakie zmiany przyniesie?

Przede wszystkim bardziej bezpośredni dostęp do sprzętu, co ma przyczynić się do sporych wzrostów wydajności. Podobnie  z lepszym podziałem zadań pomiędzy procesor i kartę graficzną. Do tego dochodzi jeszcze bycie wspólnym API dla wszystkich platform Microsoftu (czyli konsoli Xbox One oraz urządzeń z Windows lub Windows Phone).

Najwięksi producenci procesorów graficznych już zapowiedzieli wsparcie dla nowego API – NVIDIA będzie je obsługiwać na kartach z układami Fermi, Kepler, Maxwell oraz nowszymi, Intel natomiast na swoich kartach graficznych wbudowanych w procesory Haswell lub nowsze. AMD i Qualcomm także obiecują wsparcie, choć nie sprecyzowali jeszcze listy produktów. Nie wiadomo też do końca, które wersje systemu Windows będą wspierane, możliwe jednak że więcej dowiemy się na nadchodzącej konferencji BUILD.

Źródło: Neowin